نوشتن یک طرح کسب و کار برای کسب و کار کوچکتان

 همانطور که می دانیم میزان موفقیت در کسب و کارهای کوچک در آمریکای شمالی جای بحثی برای روحیه کارآفرینی باقی نمی گذارد. کسب و کار به سختی پیش می رود چون شرایط بازار دشوار است. دشوار است چون واقعاً موفق شدن در دنیای امروز درست مثل این است که لوگوی شرکت خود را تا جایی که امکان دارد روی وبسایت ها، بدنه اتوبوس ها، برچسب سپرها، تی شرت ها و حتی خالکوبی ها بچسبانید تا پیام خود را حتی فراتر از جایی که هستید بفرستید.

 بهرحال، می توان این کار را انجام داد. اما بدون برنامه ریزی قاطع و پشتکار لازم برای چسبیدن به یک طرح خوب و به سرانجام رساندن آن، نمی توان این کار را انجام داد. چنانچه شما هیچ تجربه ای در دنیای کسب و کار ندارید و بدنبال راهی هستید تا کسب و کار کوچک خود را راه بیندازید اولین و مهمترین مرحله این است که بهترین طرح ممکن کسب و کار را که می توانید بنویسید تهیه نمایید. تنها با یک طرح خوب کسب و کار می توانید امیدوار باشید که چشم ها (و پول) سرمایه گذاران بالقوه که، همیشه نگران این هستند که پولشان را صرف چه چیزی می کنند و چرا، را به خود جلب نمایید.

 مهمترین چیزی که یک سرمایه گذار را جذب می کند – و به نوبه خود منطق وجود کسب و کارتان را محکم می نماید – با این دلیل که چرا شرکتتان باید وجود داشته باشد همراه است. اگر دوست دارید اسم این را فلسفه وجود بگذارید. اگر تصوری ندارید که گویای این باشد قرار است کسب و کارتان چه کارکند و چرا کاملاً در خور صنعتی است که انتخاب کرده اید پس احتمالاً طرح کسب و کار خوبی تهیه نکرده اید.

 حتی بیشتر این احتمال وجود دارد که شما خود متوجه مشخصات ریسک کسب و کارتان نشده اید و همچنین در وضعیتی نیستید که به امید دریافت حمایت مالی یک طرح کسب و کار به یک سرمایه گذار ارائه دهید. زمانی که روبی برنز (Rubbie Burns) گفت: " بهترین نقشه های موش ها و آدم ها اغلب خطا می روند." واقعیت را بیان کرد اما بدون تنظیم بهترین طرح ها، صاحب یک کسب و کار کوچک در واقع روی هر چیزی که بطرز بدی از مسیر خارج شود حساب می کند.

 

مشخص کردن گردش وجوه تان

 بسته به آنچه که قرار است کسب و کارتان باشد همه انواع چیزهای مهم و مفیدی هستند که می توانید در طرح کسب و کار خود بگنجانید. مثلاً اگر بر روی راه اندازی کار منظره سازی طرح ریزی می کنید، عاقلانه است که مقدار تجهیزات مکانیکی که نیاز دارید را بگنجانید. شما باید بیان نمایید چند نفر کارمند – تمام وقت و پاره وقت – برای کار خود استخدام خواهید کرد همچنین هر ماه چقدر پول در شرکت خود بدست خواهید آورد بنابراین می توانید برآوردهای معنی داری در این مورد که آیا می توانید n تعداد کارمند تمام وقت را تأمین نمایید پیش بینی کنید. شما باید هر " وقفه" احتمالی را در جایی که کاهش سود را تجربه می کنید – مثلاً در کار منظره سازی، در ماههای زمستان که برف روبی می تواند تنها کار شما به مدت دو ماه باشد – و اینکه با توجه به این برآوردها، تعلیق کارمندان را چگونه ساماندهی می کنید، را مدّ نظر قرار دهید. سپس متوجه خواهید شد هزینه های ماهانه شما احتمالاً چقدر خواهد بود – مثلاً چقدر برای سوخت موتور دستگاهها هزینه می کنید و اگر قیمت بنزین ناگهان افزایش پیدا کند چه خواهد شد؟ - همچنین وقتی که در پایان سال زمان پرداخت مالیاتهای شرکت می رسد چه چیزهایی را حذف کنید تا به نفع شما شود.

 

ارزیابی ریسک ها

 ارزیابی ریسک ها یک مؤلفه مهم در طرح خوب کسب و کار است. اگر دارید یک کافی شاپ باز می کنید باید این احتمال را در نظر داشته باشید که ممکنست یک روز دستگاه اسپرسو خراب شود و روند طبیعی کسب و کارتان را مختل سازد و چنین چیزی برای " بهترین برنامه های طرح شده تان" فاجعه آمیز خواهد بود. منابع انسانی بعنوان بخشی از طرح کسب و کارتان باید برخی از خطرات احتمالی را نیز پوشش دهد. مثلاً اگر بخواهید کار منظره سازی را شروع کنید اگر یکی از کارکنانتان آسیب ببیند چه نوع جبرانی را برای او تضمین خواهید کرد؟ فکر می کنید به چند کارمند نیاز دارید تا درست کار کنند و اگر یکی از آنها بیمار شود و نتواند برای مدت طولانی کار کند چه اتفاقی می افتد؟ آیا نیروی کار بومی به اندازه کافی وجود دارد تا این پُست ها را پر کنند؟ به عبارت دیگر، شما باید همه " سناریوهای بد" ممکن را که کسب و کارتان را متأثر می سازند مورد توجه قرار دهید و بعد راه حل های واقعی برای این مشکلات پیدا کنید بنابراین سرمایه گذاران بالقوه نه تنها خواهند گفت " اوه، این آدم همه چیز را در نظر گرفته"، بلکه خواهند گفت " اوه، این کسب و کار واقعاً شانس موفقیت را دارد."

 

طرح بازاریابی برای کسب و کارتان

 آنچه که جزء لاینفک یک طرح خوب کسب و کار است یک مؤلفه قوی بازاریابی است. در اینجا شما باید راههای بسیاری که معتقدید شانس موفقیت بعنوان یک کسب و کار در بازار را خواهید داشت برای سرمایه گذاران بالقوه پیش بینی کنید.

 اگر در حال راه اندازی یک مغازه کافی شاپ هستید باید توضیح دهید که چگونه از عهده چالش رقابت با زنجیره های بزرگتر برخواهید آمد و چرا مکانی که انتخاب کرده اید تا مغازه تان را در آنجا دایر نمایید برای جذب مشتریان مطلوب است. مثلاً وقتی که از شما می پرسند چرا جلوی منزل افراد سالخورده کافی شاپ باز کرده این این جواب را داشته باشید که مشتریان پر و پا قرص خود را خواهید داشت.

 اگر نمی دانید چگونه بازاریابی کنید و شرکت خود را تبلیغ نمایید در طرح کسب و کار خود توضیح دهید که چرا فکر می کنید چاپ نام شرکتتان بر روی جلد کاغذی که فنجان های قهوه را محافظت می کند راه حل خوبی خواهد بود. بهر حال بهتر است توضیح دهید که چرا نام شرکتتان و لوگوی آن چشم گیر و خاطره انگیز است. بطور خلاصه، شما می خواهید مردم را تحت تأثیر قرار دهید اما می خواهید تا جایی که ممکن است این کار را با پیش بینی های آماری بسیاری که از شما پشتیبانی می کنند انجام دهید.

 نوشتن یک طرح خوب کسب و کار این اطمینان را به شما نمی دهد که بتوانید سرمایه گذاری را پیدا کنید که به شما کمک کند کسب و کار خود را شروع نمایید و شما نیز مطمئن نباشید فقط به این دلیل که طرح هایتان قوی هستند موفق بشوید. اما بدون یکی، شما حتی قبل از اینکه قایق رانی کنید غرق شده اید.

طراحی سایت
دوشنبه 29 آبان 1396.
تاریخ شمسی :
Nov 20 2017.
تاریخ میلادی :
JoomShaper